Trendovi u supply chains za ovu godinu

23. ožujka 2021. Ever Given, uslijed jakih vjetrova, skrenuo s kursa, te se postavio gotovo okomito u odnosu na cilj. Nije to neka vijest, ali brod je dugačak 400 metara, širok 59 metara, nosivosti 200.000 tona – i poprečnim položajem jest blokirao promet u Sueskom kanalu, kroz koji prolazi 12% svjetske trgovine. Egipat je smjesta ponovno otvorio ''stari'' kanal da regulira promet, ruta oko Afrike je bila nikad prometnija, ali šteta je već bila učinjena.

Katkada uzimamo zdravo za gotovo nešto što normalno funkcionira.

Toga smo postali svjesni u COVID-19 okruženju, koje nam je serviralo nešto što nismo vidjeli od 1980-ih u Hrvatskoj, a čak par generacija na Zapadu, nismo gledali – prazne police u dućanima. Glavni razlog jest zatvorenost luka i zračnih luka, te manjak raspoložive tonaže koji je dramatično srezao svjetsku trgovinu te stvorio kaos i uska grla.

2022. i COVID-19 će nastaviti s izazovima i poremećajima u lancima opskrbe (''supply chain disruption'').

KPMG je nedavno indicirao 6 ključnih trendova u lancima opskrbe:

1. logistički poremećaji zbog zatvorenih luka i zračnih luka;
2. odgode u proizvodnji (zbog nestašica na tržištima sirovina);
3. preveliko oslanjanje na jednog poslovnog partnera (dobavljača/kupca) koje će nastavljati kažnjavati biznise diljem svijeta;
4. povećanje investicija u nove tehnologije (klasičan primjer jest upotreba AI u manipulaciji tereta u velikim lukama, što skraćuje rokove čekanja, optimizira učinkovitost i otpremu);
5. porast cijena na tržištu roba;
6. nedostatak radne snage, loše pozicija radnika, automatizacija mnogih poslova i slično.


Neki od ovih trendova, očito, će se nastaviti dugo nakon 2022. Neki, poput uskih logističkih grla, manjka sirovina i volatilnosti cijena, bi trebale popustiti nakon kineske Nove godine, a najkasnije u drugoj polovici 2022. Naprosto, potražnja je dosegla vrhunac, logistika se prilagođava i sabire, dostupna tonaža raste.

Cijene će ipak srednjoročno nastaviti rast do novog zasićenja tržišta, jer će kompanije sve gore nabrojane napore i investicije prevaliti na kupce.

Ne treba izgubiti iz vida ni da su brojne kompanije konačno prepoznale važnost ulaganja u tehnologiju. Glavni ekonomski stručnjaci, kažu: ''Jednostavno, ROI ulaganja u tehnologiju u bolji uvid u lanac opskrbe, analizu, automatizaciju i optimizaciju nikada nije bio veći i brži.'' Sukladno tome, moderni digitalno transformirani lanci opskrbe uključivat će transparentnost, automatizaciju i suradnju putem tehnologije kao što su strojno učenje, AI, IoT, RPA, blockchain, napredna analitika i poslovne mreže. To će se kombinirati kako bi lanci opskrbe postali otporniji, fleksibilniji i predvidljiviji, te mogu pružiti konkurentsku prednost tvrtkama koje ih usvoje.

COVID-19 okruženje nas, paradoksalno, uči kako poslovati bolje, pametnije i efikasnije.